Ruokaremontin olen oikeastaan aloittanut jo keväällä 2005, jolloin siirryin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Tarkoittaen

  • ylimääräiset sokerit ja makeutusaineet pois => ei karkkia, ei rasvattomia tuotteita, johon lisätty sokeria
  • vaalea jauho pois => sämpylät, patongit, pastat, pullat jne pois
  • harkitusti tummaa leipää, perunaa, riisiä
  • lisää täysrasvaisia juustoja, jogurtteja, esim. leipäjuustoa, emmentalia, bulgarian jogurttia
  • lisää kasviksia, marjoja makeuttamattomina
  • lisää proteiinia => lihaa
  • alkoholin käytössä siirtyminen vähähiilihydraattisiin tuotteisiin => kuivaa siideriä,  punaviiniä, kuivaa valkoviiniä, => ei olutta, limsatuotteita

Tämä on auttanut terveyteen ainakin; vatsa voi paljon paremmin, kestävyys urheilussa on parantunut, palautuminen on myöskin ollut nopeampaa, pirteämpi olo ja paremmat unet. Heti jos on syönyt leipää, karamelliä tai muutoin runsashiilihydraattisia tuotteita, on olo huonontunut huomattavasti. Vatsakaan ei ole reagoinut enää samaan malliin stressiin, mikä sitten on ollut huono asia: stressi on päässyt välillä liian pahaksi.

Painoa olen onnistunut pudottamaan näillä ohjeilla n. 3-4 kg, lisäämättä liikuntaa, mutta valitettavasti sitten repsahdusaikana kilot ovat tulleet helposti takaisin.